top of page
  • תמונת הסופר/תמרגי שפרן

איך בוחרים מטפל

כשמחפשים מטפל תמצאו שיש יועץ זוגי, מטפל זוגי, פסיכותרפיסט ועוד שלל שמות למי שמצהיר על עצמו כמטפל זוגי ומשפחתי. אז איך יודעים למי לפנות?

מאמר זה יעזור לבחור מטפל וינסה לעשות סדר במי הוא איש הטיפול, מה ההכשרה שלו ומה ההבדלים בין יועץ זוגי, מטפל זוגי ומשפחתי ופסיכותרפיסט. 


לצערי אין היום חוק שמסדיר מי מוסמך לקרוא לעצמו פסיכותרפיסט או מי רשאי לקרוא לעצמו יועץ זוגי או מטפל זוגי. כיום כל אחד יכול ורשאי לקרוא לעצמו כל דבר וזה לא נוגד את החוק. מי שמנסה לעשות סדר אלו אנשי המקצוע שהקימו איגודים מקצועיים שקבעו סטנדרטים של לימודים והכשרה.

אני שייכת לשני איגודים כאלו: האגודה לעבודה סוציאלית והאגודה לטיפול זוגי ומשפחתי.

כדי להיות עובד סוציאלי למדתי באחד המוסדות האקדמיים המאושרים במשך 3 שנים ובמשך שנתיים עשיתי פרקטיקום-כלומר טיפלתי ועבדתי כעובדת סוציאלית תחת פיקוח והדרכה של עובד סוציאלי שמוסמך בהדרכת סטודנטים. עמדתי בדרישות הפרקטיקום והלימודים העיוניים וקיבלתי רישיון לעסוק בעבודה סוציאלית.

כדי להיות מטפלת זוגית ומשפחתית היה עלי להגיע עם תואר ראשון , שאצלי הוא טיפולי ותואר שני טיפולי (או לעשות את התואר השני כחלק מההכשרה לטיפול זוגי ומשפחתי, במקרה האישי שלי אחרי שהיה לי תואר שני טיפולי) וללמוד באחד המוסדות המוכרים על ידי האגודה לטיפול זוגי ומשפחתי. הלימודים כוללים הבנה פסיכודינמית של הפרט והבנה במערכות הזוגיות והמשפחתיות של הפרט, הבנה של כל המרחב המשפחתי והשפעותיו על פסיכולוגיית הפרט. ישנו סילבוס מאוד מדוקדק ונדרשת הכשרה הנמשכת מספר שנים (בדרך כלל בין 4 ל-5 שנים) ולצבור 500 שעות טיפול למי שיש כבר רקע טיפולי (ויכול להוכיח שצבר כבר 250 שעות טיפול) תחת הדרכה של מדריך שהוסמך לכך ולצבור 250 שעות הדרכה מקצועית ועוד. מסע מפרך מאוד.

יועץ זוגי

כדי להיות יועץ זוגי או יועץ משפחתי המסלול קצר וקל בהרבה. אין אחידות בדרישות הקבלה או בלימודים עצמם. דרישת הסף לקבלה יכולה להיות סיום קורס אימון בסיסי, במקום אחר תואר ראשון כלשהו. לימוד תאורתי של 40  או 200 שעות – תלוי איפה. והכשרה מעשית של טיפול לפחות בזוג או משפחה במשך 10 פגישות או במקום אחר טיפול ב 4 משפחות. כך שאין לדעת מה ההכשרה של יועץ זוגי, לא מבחינת התאוריה ולא מבחינת הפרקטיקום.

פסיכותרפיסט

מיהו פסיכותרפיסט? כל מי שקורא לעצמו כך. בהעדר חוק כל אחד יכול לקרוא לעצמו פסיכותרפיסט. אם שואלים את האקדמיה ואנשי מקצוע אלו לימודים הכוללים הבנה פסיכודינמית של הפרט ובעלי תואר שני טיפולי, לימודי הפסיכותרפיה יתקיימו במוסדות מוכרים במסלול של 3 שנים ובמשך שנתיים עסקו בפרקטיקום תחת הדרכה מקצועית. ההבדל בין פסיכותרפיסט לבין מטפל זוגי ומשפחתי הוא שהפסיכותרפיסט מתמקד בפרט – בעולם הפנימי של אדם אחד, הטיפול הזוגי והמשפחתי כולל את ההבנה הפסיכודינמית של הפרט וגם הבנה עמוקה של ההשפעות של האינטראקציות, ההשלכות, ההפנמות, הדינמיקות וההעברה הבינדורית בין בני המשפחה. ביטויים בהווה בתא המשפחתי וההשפעה והביטוי שלהם בפרט במשפחה.

אז איך בוחרים מטפל?

רוב האנשים לא משתפים שהם נמצאים או היו בטיפול. זה די מובן שהם בוחרים בפרטיות ולא רוצים לשתף בקשיים במשפחתם או בזוגיות, לכן קשה לקבל המלצה מניסיון של אחרים.

אני ממליצה לבדוק היטב מה ההכשרה של איש הטיפול שאתם פונים אליו. לבדוק אם מופיע ברשימות המטפלים של אגודות מקצועיות – כמו איגוד העובדים הסוציאליים, איגוד הפסיכולוגים או האיגוד לטיפול זוגי ומשפחתי.

ולא להתבייש לשאול את המטפל מה ההכשרה שלו, היכן למד, לאיזה אגודות הוא שייך ולחפש שרשום שם. וכשאתם נפגשים חשוב לעשות עם המטפל תאום ציפיות ולדעת שלוקח זמן לבנות אמון ותחושה של קירבה עם המטפל. חשוב שתרגישו שיש לכם חיבור עם המטפל – זה לא קורה מיד בהתחלה, אבל אם זה לא מוחלט אז כבר בפגישה הראשונה אתם תדעו, חייבת להיות לכם תחושה של מקצועיות ואמון במטפל. זה סוג של כימיה שצריכה להיווצר, ולוקח לה זמן להיווצר. מניסיון אני יודעת שכשנוצרת הכימיה המיוחדת הזו דברים נפלאים קורים במרחב הטיפולי.


מתלבטים? מוזמנים למפגש היכרות בו קצת נכיר, נחשוב ביחד, נעשה תיאום ציפיות הדדי ואם יתאים נצא לדרך.

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page