top of page
  • תמונת הסופר/תמרגי שפרן

גישור במשפחה וגישור גירושים

מהו גישור

הגישור הינו תהליך רצוני של צדדים הנמצאים במחלוקת להגיע להסכמות. בעזרת מגשר פועלים הצדדים להגעה להסכם תוך זיהוי והבנת הצרכים והאינטרסים של כל צד.

המגשר מסייע לבנות אמון ומקיים את התהליך באווירה רגועה ומכבדת תוך כבוד והכרה הדדית בין הצדדים.

בהליך משפטי או בוררות ישנו בעל הסמכות (שופט, בורר) שיקבע מהו הפתרון. בדרך זו תמיד יהיה לפחות צד אחד שיצא בתחושת הפסד. זהו תהליך הדרגתי בו ניתן להגיע להבנות והסכמות תוך ראיית כל הצדדים כשהם המחליטים על הפתרונות. הפתרונות יכולים להיות יצירתיים, ובסיום התהליך יהיה הסכם המקובל על כל הצדדים (ולא נכפה כמו בתהליך משפטי או בוררות) הסכם שאינו ויתור או פשרה, שאין בו הפסד אלא רווח.

מניסיון, שביעות הרצון מהליכי גישור גבוה יותר מהליכים אחרים ויישום החלטות שהתקבלו בהסכמי גישור גבוה באופן משמעותי מיישום פסקי דין.

מיהו המגשר?

המגשר הינו איש מקצוע נייטרלי, שלמד והוסמך להיות מגשר. תפקיד המגשר לאפשר ולהוביל שיח מכבד בין הצדדים, לסייע בהגדרת הצרכים והאינטרסים שלהם, ולהוביל אותם לפתרונות יצירתיים לישוב הסכסוך. המגשר מוביל את המגושרים בתהליך מובנה תוך הפעלת שיקול דעת וגמישות בהתאם לצרכי התהליך לשם הגעה להסכם המקובל על כל הצדדים.

גישור במשפחה

משפחה היא קבוצת השייכות האמוציונלית ביותר שלנו. אי אפשר להיות חלק ממשפחה ללא מעורבות רגשית. האופן בו גדלנו במשפחה, ההיסטוריה המשפחתית, המודל המשפחתי שחווינו – כל אלו משפיעים על הדרך בה אתנהל במשפחה. בעת משבר במשפחה באים לידי ביטוי הדינמיקות המשפחתיות, הציפיות, האכזבות, ההשלכות ויחד איתם עולים בעוצמה רבה מאוד הרגשות. לפעמים בעת משבר רגשות אלו יוצרים כאוס, בלבול והצפה רגשית המקשים על כניסה לתהליך גישור המאפשר בירור יסודי של העמדות, הצרכים וסדרי העדיפויות שעל בסיסם יצטרכו הצדדים לקבל החלטות ולהגיע להסכמות. במקרים אלו משימת הגישור היא קשה ומסובכת ואולי גם בלתי אפשרית. כאן נכנס היתרון של הפרספקטיבה של המטפל הזוגי והמשפחתי. אני – מרגי שפרן אוכל לראות ולהבין את הדינמיקות הללו ולסייע לפרק אותן ובכך לקדם את הגישור.

גישור גירושים

יתרונות הגישור הוא בכך שהוא מאפשר לפתור מחלוקות באופן שמתבונן אל העתיד ועל סוג הקשר שיהיה ביום אחרי הגירושין. כשמתגרשים בהליך משפטי המשמעות היא מאבקי כוחות, יש צד מנצח וצד מפסיד, זה יכול לקחת הרבה שנים, משאבים כספיים וריגשיים ולמעשה לא מאפשר לשני בני הזוג להיפרד, לפתוח דף חדש וליצר לעצמם משהו אחר. למאבקים משפטיים בין ההורים יש גם השלכות קשות על ילדיהם (ניתן לקרוא על כך במאמר שלי הורות לאחר הגירושים ובמאמר ילדים להורים גרושים). הגישור רואה את היום שאחרי הגירושים, מאפשר להגיע לפתרונות מגוונים לשביעות רצון שני הצדדים, להניח למחלוקות (כי הם נפתרו) ומאפשר לגרושים להמשיך כל אחד בדרכו, ולהורים לקיים הורות משותפת מיטיבה שרואה את הילדים וטובתם.

הבוחרים בגישור הם אלו המעוניינים לפתור את המחלוקת מתוך רצון להניח למאבק ולהורדות הידיים, הם אלו שרוצים לאפשר פתרונות יצירתיים, הם אלו המעוניינים לחסוך זמן (לעיתים שנים) ומעוניינים לחסוך כסף.

היתרונות בגישור אצל מטפל משפחתי

גישור תמיד יערב בו גם צדדים אמוציונאליים. בכל סכסוך תמיד יהיו צדדיים ריגשיים כאלו ואחרים. כפי שכבר הזכרתי – משפחה היא המקום המעלה בנו הכי הרבה רגשות ואמוציות. סכסוכים במשפחה הם מאוד אמוציונאליים, רוויים בהיסטוריה, בדפוסים משפחתיים, בתהליכים והשפעות בלתי מודעים הנובעים מהדינמיקה המשפחתית, מהעברה בינדורית, מדפוסי זוגיות, מחוויות ממשפחת המוצא, מהשלכות הדדיות שנעשות בזוג ועוד.

אני- מרגי שפרן מטפלת זוגית ומשפחתית אוכל להיעזר בניסיון שלי בטיפול זוגי משפחתי לראות את המקומות והתהליכים הללו המתרחשים בחדר הגישור ואוכל לסייע לפרק או להימנע מהמכשולים הללו ולכוון את הזוג לגישור – לשביעות רצונם של שני בני הזוג.

אני שמה דגש מיוחד על כך שלאחר הגירושים על שני ההורים להמשיך לקיים שותפות הורית ואני חותרת לכך שיווצרו יחסים סבירים בין בני הזוג במטרה להיות מסוגלים לדבר את טובת הילדים והצרכים שלהם גם לאחר הגירושים. חשוב לי שבני הזוג יפרדו באופן כזה שכל אחד יוכל אחר כך להמשיך בחייו, לא ימשיכו לשמר קשר עם ההורה השותף מתוך קונפליקט, ושהקשר שלהם יהיה ענייני סביב הילדים ולטובת הילדים.

אני מאמינה שגירושים שכאלה מאפשרים לכל הורה לשקם את עצמו ולבנות לו חיים אחרים לפי רצונו ובאמת לשחרר ולהשתחרר מבן הזוג.

באלו מקרים ניתן לפנות לגישור משפחתי?

למעשה כל חילוקי דעות, סכסוכים ומחלוקות העשויים ליצר קרע במשפחה מתאימים לגישור משפחתי. לדוגמה:

  1. מינוי אפוטרופוס-מי יהיה ואם בכלל צריך

  2. חלוקת ירושה

  3. גירושין

  4. סיוע ותיווך בתוך המשפחה במקרים היוצרים סכסוך ומאבק

נוכחות עורכי הדין של הצדדים

אם לצדדים יש עורכי דין, אז לעורכי הדין תפקיד משמעותי בהליך הגישור וביכולתם לסייע להגעה להסכם. הצדדים יכולים להיעזר בעורכי דינם בכל שלב לשם קבלת ייעוץ, שמירה על זכויות וכמובן לשם קבלת החלטות בשלבים משמעותיים בתהליך הגישור. כדאי להתייעץ עם המגשר לגבי נוכחות של עורכי דין בחדר הגישור.

יתרונות הליך הגישור

  1. הליך יעיל, קצר וממוקד, ולכן חוסך זמן וכסף.

  2. תהליך אנושי, המאפשר דיאלוג, התבטאות פתוחה וכבוד הדדי.

  3. חיסיון מלא על תוכן ההליך. כל הנאמר במסגרתו לא יוכל לשמש כראיה בכל הליך אחר.

  4. הצדדים מעורבים בתכני ההסכם ועיצובו ובכך נותן להם שליטה על התהליך ועל ההסכם עצמו.

  5. בגישור ניתן להגיע לפתרונות יצירתיים שלא מתאפשרים במסגרות אחרות.

  6. הגישור תורם לקיום מערכת יחסים עתידית חיובית ומיטיבה ולעתים אף בנייתה מחדש.

  7. הגישור מוכר ע"י המערכת המשפטית – להסכמה יש תוקף של כל הסכם או חוזה אחר, וניתן גם לבקש מבית המשפט לתת לו תוקף של פסק דין.


אם מעוניינים בגישור או לא בטוחים אם רוצים או זקוקים לגישור 

מוזמנים לפנות אלי להתייעץ – מרגי שפרן מגשרת ומטפלת זוגית משפחתית

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page