top of page
  • תמונת הסופר/תמרגי שפרן

תיאום הורי

מהו תיאום הורי?

תיאום הורי מיועד להורים גרושים הנמצאים בקונפליקט ומאבק.

התיאום ההורי בא להציע דרך אחרת להתמודד עם תחושת התסכול, הכעס וחוסר האונים מול בן.ת הזוג לשעבר וההורה השותף בהווה. במקום מאבק ופניה לגורמי משפט וטיפול, במקום שכל נושא יעורר סיבה למאבק קיימת האפשרות של התיאום ההורי.

בתיאום ההורי בדיאלוג משותף עם שני ההורים מנסים להגיע להסדרים ברורים ומסודרים בנושאים הנמצאים במחלוקת.

בהתחלה זה נראה בלתי אפשרי אך מניסיון התהליך מאפשר ללמוד להיות הורים שותפים ומאפשר מעבר משפת מאבק לשפה של דיאלוג.

התיאום שואף לתת הזדמנות לילדים לגדול באווירה ביתית ולשחרר אותם מהמאבק השלילי בין ההורים.

המטרה של תיאום הורי

המטרה של תיאום הורי היא לקדם תקשורת הורית בונה לאחר הגירושים, ללמוד לשים את הילד במרכז ולפני הקונפליקט ולקיים דיאלוג עם ההורה השותף בנושאים הקשורים בילד.

התגרשתם זה מזה אבל לא מהילד!

כהורים יש כל הזמן החלטות שצריך לקבל עבור הילדים, החל מאיזו חולצה ילבש ומה לשלוח לו לארוחת עשר או האם צריך טיפול ריגשי או נסיעה עם משלחת לפולין ובאיזה גיל לאפשר טלפון נייד, ובאיזה שעה משכיבים לישון וכשגדלים אז עד איזו שעה צריך לחזור הביתה ובאיזה גיל מאפשרים לנסוע לבד בתחבורה ציבורית, צהרון כן/לא, רישיון נהיגה ועוד מלא מלא נושאים המשתנים מילד לילד ומשתנים עם גדילת הילד (גם ילדותJ).

לא כל הנושאים מעוגנים בהסכם הגירושים וחלקם מופיעים בהסכם אך יש לכם פרשנויות שונות על הביצוע. כל אלו דורשים דיאלוג והסכמה בין ההורים. כל אלו גם מהווים קרקע לוויכוחים ומחלוקות ובתיאום לומדים ומתרגלים להגיע להסכמות מתוך דיאלוג.

התיאום יעזור להגדיר את הגבולות בהתייחסות אחד לשני, תוכלו לחשוב יחד את הילדים שלכם ומה נכון וטוב עבורם, תוכלו לקבל החלטות משותפות, תוכלו להעלות את מידת ההתנהגויות החיוביות המשותפות ולהקטין את האש ביניכם.

העקרונות המנחים בתיאום ההורי

  • תפקוד הילד.ה והצרכים שלו.ה במוקד ההתערבות

  • מיקוד בנושאי גידול הילדים בהווה ולא בנושאי הנישואים מהעבר

  • מחויבות של ההורים לדיאלוג ושיתוף פעולה תוך הרחבת האלטרנטיבות

  • התיאום אינו טיפול ואינו משנה את ההורים אלא בא לסייע להורים להפחית מתח וקונפליקט

  • לסייע להורים לקיים הורות משותפת מתוך דיאלוג

  • העבודה היא מובנית עם מטרה לייצר הסכמות

איך מגיעים לתיאום הורי

  • פנייה אישית. ההורים יכולים להסכים להגיע לתיאום הורי. ההסכמה יכולה להיות עוד בתהליך הגירושים ואז להכניס זאת כסעיף בהסכם הגירושים. גם אם אין סעיף שכזה ההורים יכולים להסכים ביחד לפנות לתיאום.

  • המלצת עורך דין- כשעורכי הדין נעשים מודעים לקיום תהליך של תיאום הורי הם יכולים להמליץ ללקוחות שלהם. אם שני הצדדים מסכימים, עורכי הדין יודיעו לבית המשפט על בקשת ההורים. בדרך כלל בית משפט תומך בהחלטת ההורים ומעגן זאת בהחלטת בית משפט.

  • המלצת מגשר- תוך כדי הגישור המגשר יכול להציע תיאום הורי. ההורים יכולים לכלול השתתפות בתיאום הורי בהסכם הגישור.

  • החלטת שופט – לעיתים קרובות ההורים הנמצאים בקונפליקט פונים לבית המשפט כדי שיכריע עבורם בענייני ילדיהם. היום יותר ויותר שופטים מכירים בתהליך התיאום וחשיבותו ומפנים את ההורים לתיאום הורי.

  • המלצת פקיד סעד – המלצת פקיד הסעד תעבור דרך בית המשפט לקבלת תוקף החלטה של בית משפט. המלצה שכזו תגיע כשפקיד הסעד יתרשם שההורים ממוקדים במאבק ביניהם ולא בהגעה להסכמה סביב נושאים הקשורים בילדים. או כשההורים מתקשים ליישם את החלטות בית המשפט/הסכם הגירושים/זמני השהות.

תהליך התיאום

זהו תהליך מובנה הכולל אבחון והערכה, חתימה על חוזה לתיאום הורי, כמעט כל המפגשים הם עם שני ההורים ביחד, מפגש נמשך שעה וחצי בתדירות של אחת לשבועיים, המפגשים ממוקדים בילדים ובהווה, עבודה עם ההורים על הנושאים השנויים במחלוקת והגעה בכל מפגש להסכמה.

המחויבות שלי כמתאמת הורי

אני אקפיד על כללי התיאום בכדי ששניכם תחושו בטוח בחדר, שקולכם ודעתכם ישמע ואמקד אתכם בילדיכם ובהגעה להסכמות. (כללי התיאום יהיו בהסכם התיאום עליו נחתום בתחילת התהליך ומתייחסים למחויבות שלכם לתהליך, לאופן הדיבור וההתנהלות בחדר וכד').

אני לא אחליט עבורכם, אני לא אטפל בכם ולא אשנה אתכם.

אני אהיה אתכם כדי לעזור לכם להגיע להסכמות.

מנחה אותי התפיסה שאתם ההורים מכירים הכי טוב את ילדיכם ואתם יודעים מה הכי נכון וטוב עבורם, שהילדים זקוקים לשני ההורים שלהם וששניכם הורים ראויים (אחרת בית המשפט כבר היה פוסק להוציא את הילדים ממשמורת ואוסר הסדרי שהייה).

בגלל שנקלעתם למערבולת של מאבק, ההחלטות ההוריות שלכם נעשות על ידי אנשים אחרים, חיצוניים וזרים למשפחתכם והם המחליטים עבורכם ועבור ילדיכם מה נכון לכולכם (שופט, פקיד סעד) ובעיני זה ממש עצוב.

אני מבינה שלפעמים המאבק והקונפליקט בולע אותנו ואז מישהו חיצוני צריך לפעול כדי שהילדים לא יפגעו. אבל גם אז הילדים נפגעים, הם נפגעים מעצם זה שההורים בקונפליקט. נרצה או לא הם חשופים לזה, ברמה של לשמוע ולראות או ברמה שהם מרגישים אותנו כמו ספוג את המים והם מרגישים בזה. אז גם כשגורם חיצוני מחליט עדיין מתקיימת פגיעה בילדים.

אם תתמידו להגיע לפגישות ולהתמקד בהגעה להסכמות ובישום הכלים שתקבלו בתהליך הקונפליקט ביניכם יקטן. אולי לא יפתר כולו אבל רמת החיכוך תקטן, הצורך לפנות לבית משפט יקטן ואף עשוי להיהפך לנדיר או לא קיים. באופן עקיף גם יעזור להתנתק מהיחסים הפיזיים והרגשיים של הנישואים, להבין יותר לעומק את השפעת הגירושים על ילדיכם, ולהבין את השפעות הקונפליקט.

התיאום ההורי יעזור לכם לבסס שותפות הורית. שותפות שתימשך לכל אורך חייכם כי לנצח תהיו ההורים של ילדיכם. בהגעה לתיאום אין מה להפסיד- יש רק רווח.

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page